Nadwozia samochodowe

Zdjęcie pochodzi ze strony Pixabay

Wiecie.. czasami jeden, pozornie mały impuls może dać człowiekowi pozytywnego kopa i garść motywacji do działania i podjęcia tematu nad którym często postawił przysłowiowy krzyżyk.
Tak było w moim przypadku, kiedy to pod pierwszym, niemal zapomnianym, wpisie zapowiadającym serię “Motoryzacja od podstaw” pojawił się jeden komentarz, który brzmiał:


“Hej 😊 to jest coś dla mnie. Ponieważ trafiłam w bardzo zmotoryzowane towarzystwo, jestem Ci wdzięczna za podanie wszystkiego "na tacy" od podstaw”.
Zatem w przerwach od MotoGP będę raczył Was wpisami ze wspomnianej kategorii.

Standardowo polecę trochę Wikipedią, ale postaram się też opisywać zagadnienia słowami.
Dziś na warsztat bierzemy nadwozie i jego rodzaje.

Nadwozie – część składowa pojazdu, ustawiona na podwoziu lub służąca do montażu jego elementów. Nadwozie składa się ze struktury nośnej i karoserii (poszycia). Pod względem struktury nośnej pojazdy dzielimy na konstrukcje ramowe (nadwozie nieniosące) i samonośne (samoniosące; bezramowe). Istnieją też konstrukcje pośrednie – nadwozie półniosące oraz samonośne z ramami częściowymi.

Nadwozie, głównie zaś karoseria, okrywa mechanizmy pojazdu, przedział pasażerski lub towarowy oraz spełnia funkcje estetyczne.

Podsumowując: nadwozie jest ściśle powiązane z karoserią i jest pierszą rzeczą, którą widzimy patrząc na samochód.

Nadwozia możemy podzielić na liczbę brył:
- jednobryłowe np. VAN



Zdjęcie pochodzi ze strony Wikipedia

- dwubryłowe np. hatchback

Zdjęcie pochodzi ze strony Wikipedia

- trójbryłowe np. sedan



Zdjęcie pochodzi ze strony Wikipedia


Wśród współczesnych nadwozi samochodów osobowych wyróżniamy następujące typy:

SUV - samochód łączący w sobie cechy samochodu osobowego i terenowego. Oznacza to, że może, ale nie musi radzić sobie w terenie, ale zapewnia komfort znany z samochodów osobowych. Którego to brakuje w typowych samochodach terenowych, “zawieszonych” na wysokim i sztywnym zawieszeniu.
Określenie to pojawiło się w USA i tam funkcjonowało w odniesieniu do luksusowych samochodów terenowych.




Zdjęcie pochodzi ze strony Wikipedia

Samochód sportowo-użytkowy może się cechować (przykłady):

konstrukcją samonośną (Mitsubishi Outlander, Volkswagen Touareg) lub ramową (GMC Yukon)
napędem na dwa (niektóre wersje GMC Yukona) lub na cztery koła – oznaczenie: 4WD, AWD lub 4x4 (Subaru Forester, GMC Yukon, Mitsubishi Outlander, Volkswagen Touareg)
skrzynią rozdzielczo-redukcyjną (Subaru Forester, Hummer H2, Range Rover)
sztywnym mostem (lub mostami) napędowym (Hummer H2) lub niezależnym zawieszeniem (Hummer H1)
wyglądem samochodu osobowego (Mitsubishi Outlander) lub terenowego (GMC Yukon).

Na dziś wystarczy, żeby Was nie zanudzić pierwszym wpisem po długiej przerwie.
W następnym z tej  serii zajmę się kolejnymi nadwoziami.
A już za tydzień coś o MotoGP.

Do przeczytania,
Cześć!


Źródło: Wikipedia, Pixabay