Po definicjach czas na historię. W dzisiejszym wpisie przedstawię Wam trochę historii samochodów osobowych. Oczywiście ja skupię się na najciekawszych punktach, do niektórych dodam coś od siebie, a wszystko znajdziecie w źródle z którego czerpałem, czyli Wikipedia.
Historia do 1899 roku
- 1769 we Francji skonstruowano pierwszy pojazd mechaniczny o napędzie parowym (eksperymentalny ciągnik artyleryjski Nicolasa Cugnot).
- 1885
- w Niemczech Karl Benz zbudował samochód 3-kołowy.
- w Niemczech Gottlieb Daimler zbudował lekki jednocylindrowy czterosuwowy silnik spalinowy, jako paliwo zastosował benzynę. Wybór benzyny jako paliwa nie był oczywisty, znane były różne frakcje ropy naftowej, a w powszechnym użyciu była oliwa z oliwek oraz olej rzepakowy. Następnie od 1886 wspólnie z Wilhelmem Maybachem wytwarzali samochody osobowe. Pojazdy były wzorowane na znanych wówczas powozach konnych, a zwłaszcza lekkich bryczkach. W ten sposób stworzyli standard samochodu osobowego, aktualny jeszcze w XXI wieku.
- 1891 Wilhelm Maybach wynalazł gaźnik dyszowy z pływakiem i iglicą.
- 1899 August Horch (założyciel marki Audi) w roku 1899 założył swoje pierwsze przedsiębiorstwo A. Horch & Cie. w Kolonii (Köln-Ehrenfeld).
O silnikach spalinowych będzie osobny wpis, gaźnikom dyszowym również przyglądnę się dokładniej w dalszych częściach serii.
Lata 1900–1945
- 1906 – Vincenzo Lancia i jego przyjaciel Claudion Fogolin zakładają przedsiębiorstwo Lancia produkujące samochody osobowe.
- 1907 – Henry Ford uruchomił w Detroit (USA) wielkoseryjną produkcję Modelu T (ponad 15 mln sztuk).
Następcą Modelu T jest Model A produkowany w latach 1927-1931. Jako ciekawostkę dodam, że Model A wciąż jest chętnie kupowany w Ameryce i modyfikowany na tzw. Hot-Rody.
Tak wygląda oryginalny Ford Model A:
A tak zmodyfikowany przez warsztat Gas Monkey Garage w Dallas w stanie Teksas. Dajcie znać w komentarzach która wersja bardziej Wam się podoba.
- 1909 - August Horch założył kolejne przedsiębiorstwo o nazwie Audi - Horch(horchen) w tłumaczeniu na łacinę to audi, czyli nasłuchiwać
- 1913 – Peugeot wystawił do wyścigu w Indianapolis 500 auto wyposażone w silnik o czterech zaworach na cylinder, sterowanych dwoma wałkami rozrządu, umieszczonymi w głowicy.
- 1922
- powstał pierwszy na świecie samochód z nadwoziem samonośnym a jest to Lancia Lambda.
- pojawił się Austin Seven, najczęściej kopiowany samochód przedwojenny.
- 1929
- w Bolonii (Włochy) Alfieri Maserati zbudował pierwszy samochód wyścigowy marki Maserati Tipo 26.
- w Warszawie Centralne Warsztaty Samochodowe (CWS) wyprodukowały około 800 sztuk samochodów osobowych model CWS T-1 konstruktorem był Tadeusz Tański przy współpracy Stanisława Panczakiewicza. Poniżej replika w wersji Torpedo.
- 1930 – Cadillac przedstawił pierwszy samochód z silnikiem o szesnastu cylindrach, model V16.
- 1932
- powstaje prototyp Volkswagena Garbusa, produkowanego od 1945 r. (ponad 21 mln sztuk).
- Mercedes-Benz przedstawia model 260D, pierwszy samochód osobowy z silnikiem wysokoprężnym.
- 1934 – Peugeot zaprezentował pierwszy na świecie samochód ze składanym stałym dachem o nazwie „Eclipse”.
- 1941 – powstaje Jeep MB, najbardziej znany wojskowy samochód terenowy.
Lata 1946–1951/57
- 1945 – we Francji zaprezentowano przednionapędowego, nisko zawieszonego Citroëna 7 CV, który nie posiadał stopni bocznych.
- 1947 – we Włoszech Enzo Ferrari założył przedsiębiorstwo produkujące samochody wyścigowe i prestiżowe sportowe.
- 1949 – rozpoczęto produkcję Citroëna 2CV, który zmotoryzował Francję (ponad 5,1 mln sztuk).
- 1951 – Fabryka Samochodów Osobowych FSO w Warszawie podjęła produkcję licencyjną samochodu Warszawa, a w 1957 ukazała się własna konstrukcja samochodu Syrena.
I tym oto polskim akcentem zakończę na dzisiaj, ponieważ historia samochodu to dosyć obszerny temat i nie chciałbym Was zanudzić.
Druga część wpisu już za tydzień, czyli w środę.
Od siebie dodam tylko, że zdjęcia użyte we wpisie pochodzą z Wikipedii z artykułów o tych samochodach. Miłego czytania i widzimy się za tydzień. Cześć!
Druga część wpisu już za tydzień, czyli w środę.
Od siebie dodam tylko, że zdjęcia użyte we wpisie pochodzą z Wikipedii z artykułów o tych samochodach. Miłego czytania i widzimy się za tydzień. Cześć!